الجزء الثاني (أثر الجن الأرواح)


قولتلهم : طب و العمل انا حاسس ان فيه حاجه مش مظبوطة انا في رأي اننا نجيب شيخ..
أهلى وافقونى على الاقتراح ده و البواب قالى : ده فيه شيخ إنما ايه راجل بركه و الله و بعدين بيعالج بالقرأن و مش بياخد اى فلوس... قولتله طيب بس الشيخ ده موجود فين و نقدر نوصل ازاى
رد البواب و قال انا عارف بيته فين.... قولتله و انا رايح معاك اخدنا بعضنا ورحنا على المكان اللي موجود فيه الشيخ المكان كان عادي جدا مكان بيت اول دور في عماره شكلها عمر نضيفه وبعدين وقفنا عند باب في مدخل العماره و خبطنا فتح لنا شاب كده صغير.... عم عبد الكريم البواب راح قال للولد ازيك يا بنى انا عم عبدالكريم الشيخ حسان موجود قاله اه دقيقه واحده اندهولك
دخل و بعدين خرج لنا راجل شكله فى الخمسينات من عمره و قالنا اتفضلوا اتفضلوا اهلا وسهلا.... الشيخ كان وشه سمح و طيب شكله مش دجال او زي ما كنت فاكر ان انا كان عندي توتر فى الاول منه المهم قعدنا و بدا عبد الكريم يعرفه عليا و يقولوا ده يا شيخنا طارق و انا الغفير بتاع عمارتهم احنا جايين بخصوص كده مشكله عن اخوه و هو طارق هيحكيلك استأذن انا بقى عشان ورايا شغلى.... شيخ حسان قاله طب قعد اشرب الشاى و أمشى طيب قاله معلش يا شيخنا مره تانيه بقى عشان ورايا طلبات سلاموا عليكم و مشى عبد الكريم و قعدت انا مع الشيخ و قالى ها ايه يا بني مشكلتك قولتلك بص يا شيخ من ساعه من العماره اللي عندنا وقعت دى و انا بشوف حاجات غريبه و كنت الأول بقول لنفسى يمكن بتخيل يمكن تهيؤات و يمكن تعبان و لكن ده اخويا الموضوع معه زاد اوى و بقى غريب و حكيت له على حاجات كتيره حصلت مع اخويا و آخرها اللى حصل له ده و انه بيصحى يلاقى نفسه نايم على حطام العماره قالى طيب اخوك انت لازم تجيبهولى اشوفه كده و أقعد معه و خدت من الشيخ معاد اجى انا و اخويا فى نفس العماره دى و سيبت الشيخ و روحت البيت كنت تعبان جدا اليوم ده و كمان مروحتش الشغل عشان اللى حصل ده و طبعا هصحى تانى يوم اروح الشغل فا لازم انام وانا بتعشى لمحت حاجه عدت في الاوضه قدامي سبت الاكل وقمت اشوف ايه اللي عدى ومشي في الاوضه افتكرته اخويا في الاول ولكن دخلت الاوضه ملقتش فيها اي حاجه استعذت بالله من الشيطان الرجيم وخرجت اكمل اكل قلت انى بتخيل ولكن فجاه اللي حصل ان سمعت حاجه وقعت في المطبخ على الارض دخلت بسرعه اشوف ايه اللي وقع لقيت ضربه المواعين مفتوحه واقع منها اطباق على الارض شلت الاطباق وبقيت فاستعذ بالله ثاني من الشيطان الرجيم واقرا قران في سري وبعد كده دخلت الاكل المطبخ و قلت اريح نفسي وهتدخل انام يمكن ارتاح شويه و دماغي ترتاح و لكن اللي حصل ان دماغي ما ارتحتش نهائيا لان طول الليل فضلت احلم باحلام وكوابيس ملهاش اي معنى كلها وكاني كنت في حرب وانا نائم كانت كلها احلام متداخله عن صويت لناس كثير جدا و اللي بيحصل كل ليله في العماره قلت له خبط يعني ايه مش فاهم قال لي كل يوم بالليل ما اعرفش انام من التخبيط اللي عمال يحصل في العماره وكان في ناس عماله تصلح في حاجه و عاملين دوشه بطريقه غريبه جدا ما تعرفش ده سببه ايه قلت له لا ما اعرفش بس من الواضح ان يعني انا ممكن يكون حد جنبك بيصلح حاجه عنده في الشقه قال لي خبطنا عليهم كثير جدا ومحدش بيفتح الباب ومن الواضح ان هم مش موجودين وبعدين قال لي الشارع ده بقى حاله غريبه جدا من ساعه حادثه العماره اللي وقعت دي ونزل يضرب كف في كف وانا رحت على شغلي ما كنتش مركز خالص في شغل طبعا بسبب قله النوم و اللي حصل الفتره اللي فاتت حاول تخلص شغل اليوم من بدري و روحت اول ما دخلت لقيت الشيخ جوه و لقيت امي قاعده على الكنبه عماله تعيط و ابويا واقف قدام الاوضه وفي صوت زعيق جوه الاوضه و الباب بتاع الاوضه مقفول بصيت لابويا وسالته ايه اللي بيحصل قال لي يا ابني اخوه بقى له ساعتين في حاله في حاله هستيريه ومعادنا الشيخ يجي البيت علشان يهديكو فضل يقرا القران شويه وقاعدين مستنينك علشان تمسكوا معنا عشان مش قادرين عليه احنا دخلنا الاوضه لقيت اخويا مربوط في السرير و عمال يتفرج عايز يتفك نفسه الشيخ بدا يقرا قران بصوت عالي و انا وابويا بقينا واقفين جنب السرير من ناحيتين 
بنحاول نثبته فجاه اللي حصل ما كنتش متوقع اخويا بدا يتكلم بصوت زي صوت واحد ست ولكن صوتها كانوا تخين كان غريب ومخيف و بدات تقول اللعنه هتحل علي شارعكم كله ما حدش فيكم هيعيش المهم بعد ما اخويا قاعد يقول بعدها كلام غريب يضحك بصوت عالي هدى و سكت مره واحده و زي ما يكون اغمى عليه الشيخ افضل ماسك دماغه عمال يقرا عليه قران حوالي ساعه وبعد كده بعد ما خلص الشيخ قال لنا لازم تجمعوا شباب الشارع كلوا و تبدأوا تدوروا في الحطام بتاع العماره على اي اثر هدوم او اي حاجه تخص البنات او الناس اللي ماتوا في العماره دي وفعلا من الواضح ان الشارع كله كان بيعاني من نفس الحاجات دي لان الشيخ قال لنا انتم مش اول احد يبعت لي بيحصل عنده الحاجات دي ده تقريبا اكثر من 8 او 10 أسر جم لى في نفس الشارع بتاعكم بدات تظهر عندهم نفس الاحداث دي و جم علشان اعالجهم و من الواضح أن العماره دى فيها آثار لسه من الناس اللى ماتوا فيها و فعلا بدأ الشارع كلوا يتجمع و عربيات و ونشات و حاجات تشيل الطوب و الحجر و الحاجات اللى كانت تحتهم و تحرقهم لحد ما اتشال كل آثار العماره دى بعد سنه من اللى حصل بدأت كل الأمور تهدى منكرش ان احنا شوفنا حاجات كتيره و لكن بدرجات قليله مش زي الاول اكيد لحد ما كل حاجه اختفت يمكن يكون دى مش كل الحكايه لان اللى حصل ده كوم و لما اتبنى مكان العماره اللى وقعت دى عماره جديده ده كوم تانى..... كانت هذه هي قصتى بكل أحداثها تمت .


الجزء الاول من اثر الجن والارواح